پیشنهاد سردبیر

رسانه آمریکایی از خطر قریب‌الوقوع برای منابع نظامی اوکراین در سال آینده میلادی خبر داد زیرا برخی متحدان این کشور جنگ‌زده اروپایی با مشکل تامین بودجه مواجه هستند و برخی دیگر از افزایش بودجه برای کی‌یف خودداری می‌کنند.

بلومبرگ: وضعیت مالی متحدان اوکراین خراب است

قدس؛ درحالیکه اوکراین در ادامه جنگ با روسیه با کمبود نیرو و مهمات مواجه است، اما مقامات و رئیس‌جمهور آن در تلاشند تا کمک‌های نظامی بیشتری را از کشورهای غربی دریافت کنند و مدعی هستند که چنین اقدامی منجر به پیروزی آنها در میدان نبرد می‌شود اما واقعیت‌های خطوط مقدم و پیشروی نیروهای روسیه حکایت دیگری را نشان می‌دهد.

رسانه خبری بلومبرگ با استناد به افرادی آگاه که نام خود را فاش نکردند، گزارش داد: «همزمان با اینکه جنگ اوکراین در ماه فوریه وارد سومین سال خود می‌شود، اوکراین در تلاش است تا متحدان غربی را نسبت به تحقق وعده‌هایشان متقاعد کند. از طرفی هم مهمات و تجهیزات روسیه موجب تضعیف توانایی کی‌یف شده و اوکراین را شدیدا محتاج مهمات، موشک‌ها و دیگر تجهیزات غربی کرده است.»

طبق گفته یکی از این منابع ناشناس، روند جنگ نشان می‌دهد که اقتصاد روسیه در حالت آماده‌باش جنگی قرار دارد اما متحدان اوکراین در چنین وضعی نیستند.

بخش عمده‌ای از حمایت نظامی اوکراین برای سال ۲۰۲۵ به قرارداد گروه هفت برای ارائه ۵۰ میلیارد دلار وام از سود حاصل از دارایی‌های مسدود شده بانک مرکزی روسیه مرتبط است.

متحدان همچنان در حال رایزنی بر سر جزئیات نهایی این توافق هستند و ایالات متحده به دنبال تضمینی است که مجارستان، اقدامات اتحادیه اروپا را مسدود نکند. هم‌چنین اگر توافق نهایی شکل نگیرد، رقم نهایی ممکن است کمتر از این باشد.

مجارستان برخلاف بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال هرگونه سلاح مرگبار به اوکراین را رد کرده و بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این درگیری متمرکز است. این کشور هم‌چنین از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بارها به شدت انتقاد و نخست‌وزیر آن، تحریم‌ها و محدودیت‌های مذکور را یک «شکست» توصیف کرده است که صرفا بحران انرژی را بدتر می‌کند.

بلومبرگ به نقل از این منابع آگاه تاکید می‌کند: «اما حتی اگر توافقی صورت بگیرد، ۵۰ میلیارد دلار برای حمایت از نیازهای اوکراین همچنان کافی نیست و متحدان باید بیش از اینها برای اوکراین تدارک ببینند.»

بلومبرگ: وضعیت مالی متحدان اوکراین خراب است
«ولودیمیر زلنسکی» و «جو بایدن» در سازمان ملل - ۲۵ سپتامبر (۴ مهر)

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در هفته‌ای که گذشت برای سخنرانی در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل و هم‌چنین دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا جهت ارائه‌ برنامه‌ای موسوم به «طرح پیروزی» به نیویورک و واشنگتن دی‌سی سفر کرد.

اگرچه «طرح پیروزی» علنا اطلاع‌رسانی نشده است اما رسانه‌ها گزارش می‌دهند که ظاهرا از چهار بند تشکیل شده و از جمله آنها می‌توان به «تداوم حملات اوکراین به کورسک، تضمین‌های امنیتی به سبک ناتو، ارسال تسلیحات پیشرفته بیشتر و کمک‌های مالی بین‌المللی برای اوکراین» اشاره کرد.

اوکراین شاید مجبور به مذاکره با روسیه شود

بلومبرگ ضمن آنکه به تشدید مشکلات اوکراین در روند کمبود بودجه اشاره می‌کند، اظهارات ماه گذشته «دنیس شمیهال» نخست‌وزیر این کشور را برجسته می‌سازد که گفته بود: «دولت اوکراین شکافی را در بودجه‌اش، معادل ۱۹ درصد تولید ناخالص داخلی کشورش در سال ۲۰۲۵ پیش‌بینی می‌کند و حدود ۳۵ میلیارد دلار برای پر کردن آن نیاز است.»

مقامات می‌گویند بیش از نیمی از این مبلغ توسط صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا تامین می‌شود اما همچنان ۱۵ میلیار دلار باقی می‌ماند تا اوکراین آن را تامین کند؛ مبلغی که شاید دست به دامن وام‌های گروه هفت برای تامین آن شوند.

یکی از این منابع آگاهی که پیشتر نامبرده شدند، به بلومبرگ گفت: «اخیرا به نظر می‌رسد که کمک بریتانیا، متحد سرسختی که اغلب برای اولین بار سلاح‌های پیشرفته به اوکراین ارسال کرده، کاهش یافته است.»

بلومبرگ: وضعیت مالی متحدان اوکراین خراب است
دیدار «دونالد ترامپ» و «ولودیمیر زلنسکی» در روز جمعه

یکی دیگر از مسائلی که این رسانه خبری آمریکایی آن را برجسته می‌کند، انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ این کشور، بارها تاکید کرده که اگر در انتخابات آمریکا پیروز شود، پیش از مراسم تحلیف و حتی طی ۲۴ ساعت به جنگ اوکراین خاتمه خواهد داد. برخی از رسانه‌ها و مقامات گمانه‌زنی می‌کنند که شاید او چنین کاری را با واگذاری قلمروهای اوکراینی به روسیه انجام خواهد داد؛ اقدامی که برای «ولودیمیر زلنسکی» خوشایند نیست.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا روز چهارشنبه طی گردهمایی در ایالت کارولینای شمالی گفت: «بدترین توافق با روسیه بهتر از ویرانی و مرگ برای اوکراین است. اگر اوکراین کمی تسلیم می‌شد، اکنون همه آنها مشغول زندگی بودند و ساختمان‌ها و برج‌ها تا ۲۰۰۰ سال دیگر هم سرپا می‌ماند.»

این منابع ناشناس در پایان با اشاره به بحران مالی متحدان اوکراین و هم‌چنین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به بلومبرگ گفتند: «بحران قریب‌الوقوع مسئله مالی در میان متحدان درحالی رخ داده که شاید هر لحظه اوکراین را مجبور به مذاکره با روسیه کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.